Lezing/workshop kindertherapie

Voor deze lezing of cursus is een pedagogische achtergrond vereist. Het is voor ouders moeilijk als het niet goed gaat met hun kind, kinderen vertonen soms gedrag waar hun ouders geen raad mee weten. Het gedrag op zich is een symptoom en heeft een diepere oorzaak. Je zou kunnen zeggen: “mijn kind is moeilijk”, beter is: “mijn kind heeft het moeilijk’. Pedagogisch optreden heeft dan geen zin. Therapie helpt kinderen die blokkeren in hun ontwikkeling of een terugval hebben.

Kinderen hebben een zelfhelend vermogen

Mensen en kinderen hebben een groot zelfhelend vermogen. De veerkracht van kinderen is groot, omdat ze relatief blanco in het leven staan, zeer leergericht zijn, nog flexibele hersenen hebben en nieuwsgierig zijn. Hier zit ook een addertje onder het gras, kinderen hebben veerkracht, maar daar zit een grens aan. Ze zijn ook beïnvloedbaar en kwetsbaar.

Kinderen met problemen, nadrukkelijk géén probleemkinderen, hebben dat zelfhelend vermogen ook. Ze kunnen er soms niet bij. Wij kunnen ze daarbij helpen. Kindertherapie is een breed vakgebied met veel verschillende varianten en werkvormen, de basis van de workshop of lezing is creativiteit. Kinderen leren om te gaan met problemen, zonder dat ze zich er bewust van zijn. Ze geven vorm aan hun identiteit of ze verwerken gevoelens van boosheid, verdriet of angst. Creatieve therapeutische technieken zijn oplossingsgerichte technieken waarbij de gevoelens van kinderen worden gezien en erkent.

Interesse? Bel of mail: 06-36334065 | info@verhaalentekening.nl Of vul het contactformulier in.


Heleen Hoezen is de schrijfster van het boek
‘Wat vertelt een kind’:

interpretaties van kindertekeningen.

Lees meer over het boek >